Lietuvoje yra vienintelė vieta,
į kurią paklausiausiu vasaros metu norintys patekti turistai užkraunami trigubu
mokesčiu – be piniginių papurtymų už pasinaudojimą keltu ir įvažiavimą į
Neringos kurortą, nuo poilsiautojų kailių dar nudiriamas trečias sluoksnis
rinkliavos už automobilių parkavimą pavidalu.
Ši išskirtinė vietovė –
didžiausia Neringos gyvenvietė, savotiška jos sostinė
Nida, unikalus gamtos
kampelis, deja, vis dažniau garsėjantis ne savo kraštovaizdžio burtais, o
besaikiu vietos politikų ir valdininkų
goduliu.
Jeigu jau drastiškai ir
visiškai nepagrįstai (nei ekonomine-finansine, nei moraline prasmėmis, nei kalbant apie
aplinkosaugos sferą) pakėlėte tarifus lengviesiems automobiliams net iki 50 eurų už vienkartinį įvažiavimą į kurortinio miesto
teritoriją, tai gal jau vertėtų šiek tiek apmalšinti ir taip puikų savo
apetitą?
Tikriausiai tiktai maža dalis
visuomenės pasisakytų už visišką mokesčių (rinkliavų) panaikinimą Neringoje –
jie reikalingi, tačiau viskam yra saikas.
Tai galioja ir Nidai -
tiksliau, sprendimus dėl kailių dyrimo turistams, ir ne tik jiems,
štampuojančiai Neringos savivaldybės tarybai.
Išpūtus įvažiavimo tarifus iki
pusšimčio eurų, centrinėje Nidos dalyje tikrai nereikėjo „desertui“ kelti
parkavimo mokesčio, kuris lengviesiems automobiliams dabar jau pasiekė 3 eurus už valandą.
Vertėjo pažiūrėti į situaciją
žmoniškiau, atsižvelgiant į tai, kad poilsiautojai, tarsi stropios ir dosnios
bitės, jau pakankamai prinešė medaus, t. y., pinigų kurortui, neišskiriant,
žinoma, ir Nidos.
Būtent turistų dėka visoje
Neringoje suklestėjo privatus verslas - viešbučiai, butų, privačių namų
šeimininkai, pramogines keliones rengiantys laivų savininkai, žvejai ir žuvų
pardavėjai, kavinės, parduotuvės, etc.
Tie patys turistai savo
mokesčiais, pajamomis, svariai prisideda prie kurorto infrastruktūros,
aplinkosaugos sferos gerinimo, valdžios institucijų išlaikymo.
Taip, Nida ne beribė, joje
neabejotinai egzistuoja parkavimo problema, tačiau ar įrengus naujas stovėjimo
vietas, tikrai buvo būtina jau tais pačiais metais daryti dvigubą kainų pakėlimą - prie ir taip smarkiai išpūstos
rinkliavos už įvažiavimą į Neringą dar kelti ir parkavimo Nidoje tarifus?
Ar teisinga atvykstantiems
poilsiauti į Nidą žmonėms, kurie ir taip
išlaiko kurorto „sostinę“, sukelti papildomus nepatogumus, dar smarkiau
apgnaibant jų piniginės turinį?
Dalis turistų (pavyzdžiui,
kurie nuomojasi butus ar kambarius privačiuose sklypuose), susitaria su
šeimininkais dėl automobilių statymo prie šių pastatų – kartais nemokamai, bet
toli gražu ne visada. Neretai papildomai reikia sumokėti už transporto priemonę
nuo 5 iki 10 eurų per
parą.
Tačiau daugybė poilsiautojų,
kurie neturi galimybės parkuoti transporto priemonių Nidos privačiose valdose
šalia nuomojamų patalpų, atsiduria visiškai nupešiotos kategorijos atstovų
rolėje.
Tuomet jiems už lengvąjį
automobilį tenka mokėti po 2-3 eurus kas
valandą (jei nori palikti jį centrinėje gyvenvietės dalyje ar bent kiek arčiau
jos) arba statyti mašiną išties tolokai iki centro: pavyzdžiui, už pusantro kilometro nuo
pačiame centre įsikūrusios Nidos prieplaukos esančioje
aikštelėje (Taikos g.39) ar dar atokesnėje, Vėtrungių gatvės aikštelėje, kurią nuo prieplaukos skiria net pustrečio kilometro.
Kaina lengvajam automobiliui
minėtose abejose aikštelėse – 6 eurai parai. Nori
bent kiek pigesnio varianto? Kulniuok nemažus
atstumus nuo savo „ratų“ iki pastogės.
Prieš kelias savaites Neringos
savivaldybė skambiai paskelbė apie galimybę
laikinai nemokamai parkuotis transporto priemones privačioje aikštelėje (Kuršių
g. 2, kuri yra beveik už
2,5 km nuo Nidos prieplaukos), tačiau dabar pagal mobiliąją programėlę „Unipark“ ten jau
nurodoma ta pati parkavimo kaina, kaip Taikos ir Vėtrungių gatvių aikštelėse – 6 eurai parai.
Atstumai Nidoje – kaip kieno
akimis pažiūrėsi: du arba pustrečio kilometro (čia tik į vieną pusę nuo
„atostoginių namų“) šeimoms su mažais
vaikais ir nešuliais, ypač per karščius, nėra jau tokie menki ir malonūs, o bet
koks pajudėjimas automobiliu po gyvenvievę (išskyrus centrinį, pietinį
paplūdimius, kuriuos nuo Nidos centro skiria apie 2 km, ir galbūt dar kai kurias vietas, kurias galima suskaičiuoti ant
pirštų), sunkia pinigus už parkavimą ne prasčiau nei galingas siurblys dulkių pluoštus.
Tad poilsis daug kam apkarsta:
žmonės, mokantys nemažas sumas vien tik už patekimą į Nidą, dar tampa priversti
ieškotis pigesnių parkavimo vietų (ir pėsčiomis įveikti pakankamai ilgus
atstumus, nes ne visiems ir ne visada yra galimybės važiuoti dviračiu) arba,
norėdami išvengti didesnių atstumų, mokėti išties kosmines sumas už už
automobilių stovėjimą raudonojoje zonoje.
Turistai, atvykstantys į Nidą
vos pusdieniui iš kitų Neringos gyvenviečių, kuriose jie įsikūrė per atostogas
- Juodkrantės, Pervalkos ar Preilos, taip pat pajunta aštrų lupikavimo tvaiką:
toks apsilankymas kurorto „sostinėje“ kainuoja išties nepigiai, nes norint
suspėti į Parnidžio kopą, švyturį ant Urbo kalno ir kitas žymiausias Nidos
vietas, paplaukioti laivu po Kuršių marias, pasižvalgyti po gintarų prekyvietes
ir dar spėti vakarienei į kavinę (čia elementarus maršrutas, kokį renkasi dažna
šeima), reikėtų pasistatyti automobilį centrinėje Nidos dalyje.
Iš štai, 7-8 valandų ekskursija, vertinant visumą, tampa kone aukso
vertės: prie kuro išlaidų, maisto, pramogų, kelionės dalyviams dar reikia
traukti iš kišenės apie 20-25 eurus tiktai už automobilio stovėjimą „strategiškai“ patogesnėje vietoje.
Teisingumu nedvelkia ir
Neringos valdžios požiūris į pačius Nidos gyventojus, neturinčius galimybės
statyti automobilių žemės sklype šalia savo gyvenamųjų vietų. Tuomet jiems
suteikiama teisė nemokamai parkuotis mašinas 200 metrų spinduliu nuo nekilnojamojo turtų objekto esančiose
apmokestinamose teritorijose (išduodant
atitikamus Gyventojo leidimus, 2 automobiliams būstui), tačiau čia kaip mat išlenda nemalonūs niuansai,
kuriuos nidiškiai įpakankamai vaizdingai
iliustravo socialiniuose tinkluose.
Pavyzdžiui, iškyla problema net pusvalandžiui-valandai
aplankyti automobiliu tolėliau toje
pačioje gyvenvietėje įsikūrusius savo tėvus, vaikus ar kitus artimuosius
(dažnas pasakys – važiuok dviračiu, bet ne visais atvejais šį būdą galima
pritaikyti, pavyzdžiui, su 3-5 metų
vaikais, vežant sunkesnę mantą ir t. t.).
Žmonės taip pat piktinosi, kuomet net prie parduotuvės
mokamoje Nidos vietoje palikus automobilį vos 10-15 minučių, rinkliavos sumos būdavo drastiškai suapvalinamoms
– netgi po trumpučio apsipirkimo tekdavo mokėti kaip už valandą, 3 eurus.
Parkavimas Nidoje / R. Tenio nuotr.
Įvestas ir akivaizdžiai diskriminacinis ribojimas,
išduodant Gyventojo leidimus tik tiems, kurie iki prašymo pateikimo jiems gauti yra deklaravę gyvenamą vietą ne mažiau nei metus.
Jeigu šeima, tarkim, deklaravosi birželio pradžioje, ji turės bemaž visą vasarą mokėti nemažas sumas
už parkavimą Nidoje, kurios gerokai patuštins šeimyninį biudžetą.
Sunku suvokti, kuo „naujokai“ prastesni už ilgiau
gyvenančius, bet pagal vietos politikų ir valdininkų logiką, kažkodėl yra
būtent taip.
Netrykšta džiaugsmu ir vasaros mėnesiais Nidoje
dirbantys žmonės, kurių daugelis atvyksta iš kitų vietovių – taip, rinkliava už
parkavimą netaikoma fiziniams ir juridiniams asmenis, vykdantiems veiklą
savivaldybės nustatytose viešosiose ar aukciono būdu išnuomotose vietose
leidžiant nemokamai statyti automobilius 200 metrų spinduliu, tačiau situaciją apkartina čia pat įvestas apribojimas (pavyzdžiui, 1 įmonei – 1 automobilis), daugybę dirbančiųjų nustumiantis už „laimingųjų“ laivo
borto.
Taigi, matome Nidoje vaizdą, kuris netenkina nei
turistų, nei gyventojų, nei tų, kurie
šioje gyvenvietėje dirba.
Padėtis, ko gero, priimtina tiktai turtingųjų
sluoksniui – naujai įsigijusiems nekilnojamąjį turtą, kuris Neringoje yra
neišpasakytai brangus, mokėti už parkavimą nereikia, be to, vargu ar šios
grupės atstovams parkavimo mokestis sukeltų didelį galvos skausmą.
Situacija išsispręstų ar bent jau iš esmės pagerėtų,
jeigu mokesčiai už automobilių stovėjimą Nidoje būtų sumažinti – kainoms mažiau
kandžiojantis, aptirptų ir visuomenės nusivylimas.
Tačiau vietos valdžia nuėjo godulio ir nejautrumo
keliu, demonstruodama labiausiai atstumiantį požiūrį: į piliečius žvelgiama
tarsi į žasis, kurias reikia apipešioti kuo stipriau ir kuo skubiau, nes
pešiojimo laikotarpis – ribotas.