Vyriausiasis Neringos savivaldybės architektas Laimonas
Bogušas sako, jog Neringą įsivaizduoja kaip aukšto lygio kurortą, o vienu
pagrindinių darbų mato automobilizacijos mažinimą gyvenviečių centruose,
plėtojant viešojo transporto galimybes. Anot architekto, vertėtų atnaujinti ir
savivaldybės bendrąjį planą, tačiau jis nesutinka su didesne urbanizacija Kuršių
Nerijoje.
Architektas L. Bogušas vyriausiojo architekto pareigas savivaldybė
eina kiek daugiau nei metus – nuo praėjusių metų gegužės 12 d.
Iki darbo pradžios savivaldybėje, L. Bogušas buvo vienas iš
architektūros ir projektavimo įmonės MB „Studija PAZØ“ įkūrėjų ir vadovaujantis
partneris, dėstė VDA Klaipėdos fakultete, yra Lietuvos architektų sąjungos
narys, anksčiau recenzavo darbus architektūrinių konkursų metu.
Su architektu susitikome paskutinę liepos dieną – sezono įkarščio
metu. Būtent vasaros sezono metu
Neringa patiria didžiausią krūvį – suplūsta turistai
iš Lietuvos ir užsienio, veiklą atkuria gausybė skirtingų verslų.
Nemažas krūvis tampa iššūkiu savivaldybės infrastruktūrai, be
to, kai kurie verslininkai savo veiklą vykdo nesilaikydami galiojančių įstatymų. L. Bogušas pastebi,
jog pagal dabartinę įstatymų tvarką, tik vasaros sezoną dirbantiems
verslininkams apsimoka pažeidinėti įstatymus.
Naujienų portalo „Kas vyksta Neringoje“ interviu su Neringos
savivaldybės vyriausiuoju architektu Laimonu Bogušu – apie Neringos viziją,
poreikį keisti bendrąjį planą, parkavimo problemas, infrastruktūrą ir neteisėtų
veikų užkardymą.
Kokią Neringos viziją matote? Kaip manote, kaip
savivaldybė atrodys po dešimties ar penkiolikos metų?
Sunku prognozuoti. Tačiau bendrai sakyčiau, kad įsivaizduoju
kaip aukšto lygio kurortą išskirtinėje gamtinėje aplinkoje. Aišku,
įsivaizduoju, kad architektūriniai objektai, pastatai, turėtų būti statomi
šiuolaikiniai, išlaikant kontekstualumą – derėtų prie istorinių formų,
stilistikos, gamtinės situacijos.
Bet tuo pačiu, turi būti aišku, kad tai yra nauji objektai,
XXI amžiaus. Tokia yra ir bendra pasaulinė tendencija, įvairių chartijų
nuostata – konkretaus laikmečio pastatai turi rodyti, kad jie yra savo laiko, o
ne imituojantys viduramžius, ar kokį kitą laikotarpį.
Manau, kad svarbu ir tai, jog Neringa būtų aplinkai
draugiškas kurortas, kuriame nedominuoja automobiliai, būtų išvystytas viešasis
transportas – tiek oro, tiek vandens, tiek sausumos.
Kokius didžiausius iššūkius Neringai šiuo metu matote,
jeigu kalbame apie tvarios ir darnios architektūros vystymą?
Daugiausiai sunkumų kyla iš formalių juridinių pusių – t.y
atskirų valstybės institucijų susikalbėjimas ir gebėjimas dirbti kartu,
santykis tarp savivaldybės ir saugumas teritorijas prižiūrinčių institucijų,
„Via Lietuva“, kitų institucijų.
Iš to labai dažnai kyla problemų, procesai ilgai tęsiasi,
kyla įvairūs ginčai. O kažkokių žemesnio lygio ar sudėtingumo sunkumų
negalėčiau įvardyti. Manyčiau, kad jų nėra.
Laimonas Bogušas (asmeninio archyvo nuotr.)
Kuo Neringa yra architektūrine, urbanistine prasme
unikali, lyginant su kitomis savivaldybėmis? Koks yra jos identitetas?
Geras klausimas. Aš, kaip neseniai pradėjęs dirbti
vyriausiuoju architektu, pats sau dažnai keliu klausimą – kas yra Neringa? Ar
tai yra pilnavertis savarankiškas miestas, ar tai yra fiziškai nutolusių
gyvenviečių išskirtinėje gamtinėje aplinkoje aglomeracija, ar tai yra tik
nutolusi Vilniaus ar Kauno seniūnija? Kas tai yra, iš esmės?
Formaliai tai yra miestas, bet praktiškai, tai yra atskiros
gyvenvietės, kurių funkcionavimas, kaip miesto, dažnai susiduria su
problemomis. Tiek sezoniškumas, tiek tai, jog realiai daugiau kaip pusė
gyventojų yra Vilniaus ar Kauno gyventojai. Tai labai iškreipia situaciją ir
kelia tiek gyvybingumo, tiek visų sistemų funkcionavimo, išlaikymo kainą,
resursų poreikį.
Tai gal ir būtų tas unikalumas ir išskirtinumas, lyginant su
kitomis savivaldybėmis.
Kuršių g. pėsčiųjų takas / Neringos sav. nuotr.
Praėjusiais metais buvo koreguotas Neringos bendrasis
planas. Ar dar matytumėte poreikį koreguoti bendrąjį planą, ar visgi jis
atitinka šiandienos realijas?
Bendrasis planas (BP) gali būti koreguojamas keliomis dalimis,
pagal poreikį, pateiktas iniciatyvas. Tas yra daroma.
Bendrai kalbant, BP koregavimas ar netgi atnaujinimas jis
yra reikalingas, savivaldybė tam mato poreikį. Ypač kalbant apie tarnybinio
gyvenamojo būsto plėtros, turizmo infrastruktūros vystymo, naujų viešojo
transporto formų įdiegimo, arba alternatyvų lengviesiems automobiliams įdiegimo
klausimus.
Visa tai galėtų būti įgyvendinama per BP sprendinius,
realizuojama. Bet dažnai atsiremiama į tai, jog yra nesutapimai su aukštesnio
lygmens dokumentais – t.y Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo planu,
kuriuo turime vadovautis. Ir BP negali jam prieštarauti.
Iš to dažnai ir kyla daug problemų – tiek parko direkcija,
tiek savivaldybė, tiek bendrai visuomenė, kalba apie poreikį vystyti, plėstis,
atsinaujinti, bet realybėje, neatlikus Kuršių nerijos tvarkymo plano
atnaujinimo, dažnai tų korekcijų ir reikalingų poreikių negalime įgyvendinti.
Matau tai kaip pagrindinį klausimą.
Ar yra ketinimų peržiūrėti reglamentus dėl užstatymo
intensyvumo, aukštingumo ar rekonstrukcijų Kuršių nerijoje, ar matytumėte tokį
poreikį?
Bendrąja prasme sakyčiau, kad tokio poreikio nėra. Tų
reglamentų, kurie yra dabar nustatyti, jų pilnai užtenka. Tikrai nereikia
urbanizacijos didinimų galimybių, aš pats to nepalaikyčiau.
Pereisiu prie gan daug dėmesio sulaukusio projekto.
Bent dalis gyventojų išsakė kritiką „Nidos bangos“ rekonstrukcijai, nes esą bus
sudarkyta Kuršių marių krantinės išklotinė, nors vėliau projektas buvo
pakoreguotas, gegužę buvo dar vienas viešinimas.
Kaip spręsti konfliktą tarp paveldosaugos reikalavimų
laikymosi ir būtinybės modernizuoti pasenusius pastatus?
Visada galima rasti kompromisų, jų ir reikia ieškoti.
Kalbant apie tą konkretų objektą, tai yra besitęsiantis projektas, kuris
neaišku kada bus baigtas – nežinoma, kada jie (statytojai, aut.) paprašys
leidimo, ar kada jį gaus.
Kaip architektas, pats esu pateikęs daug pastabų ir išsakęs
savo poziciją to projekto sprendimų atžvilgiu. Kol kas pakartotinai jie nėra
grįžę, kažko naujo negaliu pasakyti.
Kaip visuomenė dar labiau galėtų būti įtraukiama į
urbanistinį planavimą? Ar visuomenės įtraukimas šiuo metu yra pakankamas, ar
dar yra kur pasitempti?
Mano nuomone, visuomenė yra įtraukiama pakankamai. Kitas
klausimas – kiek visuomenės atstovai nori patys būti įtraukiami. Dažnai
pastebiu tokį paradoksą, kad žmonės aktyvūs žodžiais, viešojoje erdvėje.
Bet į projektinių pasiūlymų pristatymus, susirinkimus,
žmonės arba neateina, arba ateina vienas kitas – ir tas pats būna
suinteresuotas. Ne taip retai, visuomenės atstovai, prisidengdami viešuoju
interesu, bando apginti savo siaurus asmeninius interesus, tik to nepripažįsta.
Dėl to irgi kyla konfliktų.
Dėl „visuomenės“ prieštaravimų projektams (nors kaip
minėjau, jie būna vedami visiškai asmeninių interesų) dažnai sustoja visuomenei
svarbių objektų projektavimas, įrengimas. Dienos gale pralošia visi – tiek
visuomenė, tiek valstybė plačiąja prasme.
Apibendrinant – manau, kad visuomenė yra aktyviai
įtraukiama, bet reikia, kad visuomenės atstovai norėtų veikti realiai, o ne tik
žodžiais.
Labai daug diskusijų tarp gyventojų susilaukia parkavimo
klausimai ir infrastruktūros plėtra, ypač po naujos tvarkos įsigaliojimo
birželio 1 d.
Kokie artimiausi planai dėl automobilių parkavimo
organizavimo, ar kol kas dar tikimasi pažiūrėti, kaip veikia sistema, ar jau
galvojama ir apie pakeitimus?
Ir kitose gyvenvietėse, bet ypač Nidoje, parkavimo problema
jaučiama du mėnesius per metus. Kol kas naujoji apmokestinimo sistema yra
bandoma, žiūrima, kas veikia, yra nuolat įvedami patobulinimai, reaguojama į
visuomenės pastabas ir nusiskundimus.
Bandome gerinti sistemos veikimą. Bendrai, aš sakyčiau, kad
bandymas yra geras – siekiame mažinti automobilių svarbą ir jų kiekius
gyvenviečių centruose. Tą reikia daryti, tą patį matome ir Vakarų Europoje –
miestai ir kurortai automobiliams neskiria garbės. Automobiliai jei ir stovi,
tai garažuose, aikštelėse, ne pagrindinėse miesto erdvėse.
Manau, kad tokį principą ir reikia tęsti. Žinoma, reikia
realių alternatyvų lengviesiems automobiliams – tiek atvykimui į Neringą, tiek
judėjimui pačioje Neringoje – pavyzdžiui, į pajūrį ir atgal.
Nauja parkavimo tvarka Nidoje (S. Igoninaitės nuotr.)
Kaip vertinate idėją kelti parkavimo zonas už Nidos
centro ribų, ar tai turėtų būti prioritetinė sritis, planuojant parkavimą?
Manau, kad tai turėtų būti tęsiama. Galimybės laikyti daug
automobilių gyvenviečių centruose neturime.
Adresu Taikos g. 39 jau kelis metus parengtas automobilių
saugyklos projektas, bet laukiama centrinės valdžios pagalbos, mat savivaldybė
negali pati įgyvendinti tokio dydžio projekto. Kaip jums ši situacija – centrinė
valdžia pakankamai prisideda įgyvendinant visuomenei svarbius projektus?
Negaliu šio aspekto komentuoti, nes pats mažai dalyvavau
finansiniuose procesuose.
Bet bendrai kalbant apie planuojamą Taikos g. saugyklą, ji
būtent ir realizuotų tą tikslą atlaisvinti centrines gyvenviečių teritorijas nuo
automobilių, sudarant sąlygas tuos automobilius laikyti patogiai, saugiai,
kažkur centrinių dalių prieigose.
Gal įmanoma svarstyti ir kokios mažesnės saugyklos
projektą, kad savivaldybė jį galėtų pati įgyvendinti?
Dėl Taikos g. saugyklos – kaip ir sakėte, yra išduotas
statybų leidimas ir planuojama tą projektą įgyvendinti etapais. Jei neklystu,
dabar vyksta vienas etapas – rangovo parinkimo konkursas.
Darbai prasidėtų nuo dalies gatvės sutvarkymo, turistinių
autobusų stotelių įrengimo, viešųjų tualetų įrengimo ir panašiai. Kitais
etapais galbūt būtų realizuojamas ir dviejų aukštų garažas.
Daugiaaukščio garažo projektas Nidoje
Kaip būtų galima papildomai skatinti naudojimąsi viešuoju
transportu arba kitomis alternatyvomis automobiliams?
Teoriškai priemonių yra. Bet aš manau, kad tai susideda į
regiono savivaldybių bendradarbiavimo temą. Kad žmonės į Kuršių neriją atvyktų
be automobilio, vadinasi jie automobilius turi palikti kitame krante –
Klaipėdos ar Šilutės rajonuose.
Realiai turėtų dirbti regiono savivaldybės kartu, aišku,
dalyvaujant ir susisiekimo ministerijai, kaip viską apimančiai ir skiriančiai
finansavimą.
Iš to būtų galima sukurti regioninę intermodalinę sistemą,
kad būtų patogu automobilius palikti kitame krante, o į Neringą atvykti dažnai
kursuojančiais laivais ar autobusais.
Na, o tarkime nemokamas viešasis transportas Nidoje ir
tarp gyvenviečių? Kaip jums tokia idėja?
Pats mėgstu viešąjį transportą ir juo labai daug naudojuosi.
Bet nėra nemokamo transporto – vis tiek kažkas sumoka, tik būtų subsidijuojama,
gal ta pati centrinė valdžia prisidėtų.
Nežinau, bendrąja prasme, aš palaikyčiau tokį dalyką. Bet
viskas vis tiek turi būti pagrįsta ekonomika, logika. Arba turi būti sąmoningas
sprendimas, kad valstybė dengia sąnaudas.
Bet bendrąja prasme, aš palaikyčiau tokį siūlymą, nes tai
būtų impulsas, sukurti realią alternatyvą lengvajam automobiliui.
Gal vertėtų atlikti pilotinį projektą ir įsivertinti
nemokamo viešojo transporto potencialą?
Tikrai įmanoma, pavyzdžiui, atskirais savaitgaliais
pabandyti ir pažiūrėti, kaip tai veikia. Tai galėtų būti ir viešųjų ryšių
akcija – paskelbiame, kad jeigu vairuoji automobilį, pateik vairuotojo
automobilį ir autobusu važiuosi nemokamai tą savaitgalį. Tokių eksperimentų
galėtų būti.
Galbūt galėtų būti išbandomas ar autobusas, ar autobusų
junginys, kuris būtų pritaikytas grupėms asmenų, ar šeimoms, su mažais vaikais,
kuriems autobusu keliauti nepatogu dėl daiktų gausos. Kažkoks eksperimentinis
turistų pavėžėjimas galėtų būti išbandomas. Bet kaip tai atrodytų konkrečiai –
neįsivaizduoju, reikėtų daugiau paieškoti.
Viešosios infrastruktūros, tokios kaip mokyklos ar
darželiai, Neringoje šiuo metu nėra daug, na veikia viena bendrojo ugdymo
gimnazija. Jūsų galva, yra pavojus, kad Neringa taps išskirtinai turizmui
skirta teritorija, be galimybės nuolatos gyventi? Nežinau, iš kur tas pavojus galėtų kilti. Gyventi čia buvo
galima ir bus galima. Tik tiek, kad norinčių nuolatos gyventi, nėra daug. Dėl
to ir mokykloje yra mažai vaikų, diskutuojama dėl jos uždarymo, kaip
neefektyvaus ir logiškai nepagrindžiamo objekto.
Tai iš čia kyla problema. O bendrai, kad nebūtų įmanoma
gyventi, manau tokio pavojaus negali kilti.
Neringos gimnazija, R. Tenio nuotr.
Kaip žinia sezono metu išdygsta laikinosios prekybos
vietų ar kavinių – ar esama kontrolė yra pakankama, norint užkardyti prekybinio ploto išsiplėtimus už išnuomoto ploto ribų, vizualinę taršą?
Iš savivaldybės pusės kontrolė yra pakankama. Aišku, dažnai
susiduriame su tuo, kad trūksta žmogiškųjų išteklių. Tarkime, dirba vienas
žmogus, nors reikėtų gal trijų, kuris tą darbą darytų, ypač aktyviu vasaros
sezono metu. Bet bendrąja prasme, kontrolės tikrai užtenka.
Tiek statybų inspekcija dalyvauja patikrinimuose ir juos
vykdo, teikia nurodymus, tiek mes, kaip savivaldybė, tą patį darome. Aišku, yra
klausimas dėl užfiksuotų pažeidimų pašalinimo ir priemonių taikymo.
Jeigu valstybinės institucijos nustato pažeidimą ir skiria
baudą, jos privalo surašyti protokolą. Apskundimo terminai labai ilgi,
valstybinės institucijų nustatyti baudų dydžiai maži.
Dažnai atsitinka taip, kad verslui labiau apsimoka daryti
pažeidimą po pažeidimo ir vasarą dirbti tokiomis sąlygomis. Vasara pasibaigia,
nebelieka ir konfliktinių klausimų.
Čia matyčiau tobulintiną vietą – taikomų priemonių spektrą
ir jų dydžius, paveikumą, reikėtų peržiūrėti. Bet tai valstybinio lygmens įstatymų klausimas.
Pastaruoju metu buvo nuskambėję keli apmaudūs nelegalių
statybų ir valstybinės žemės užgrobimo atvejai, vienas akivaizdesnių –
Zuikio daržo atvejis, apie kurį buvote pasisakęs. Ar savivaldybė dar gali kažką padaryti? Kompetencija kaip
ir yra statybų inspekcijos, tad savivaldybė yra pastatoma prieš faktą?
Absoliuti dauguma subjektų, kurie nori vykdyti kavinių
veiklas, ar teikti kitas paslaugas, jie tvarkingai, ramiai pasirengia
projektus, susiderina, gauna leidimus, tikrai nekyla problemų.
Yra vienas kitas objektas, taip pat ir Jūsų paminėtas
objektas, kurie taip, pastato institucijas po fakto – jie jau vykdo veiklą, galima
pamatyti ir šantažo apraiškų.
Tuomet lieka tik valstybinė statybų inspekcija,
kuri duoda griežtą nurodymą. Tik tiek, kad jo įvykdymui būna duodamas laikas. O
tuo laiku, naujų baudų skirti negalima, tad taip ir prabėga vasara.